rectangular

Thursday, 21 November 2013

Makanan yang membuatkan anda nampak letih...

Assalamualaikum

Dengan kehidupan seharian yang sibuk dan hari yang panjang, u olls mesti berasa sangat letih di penghujung hari. Nak tau kenapa? semua ni terjadi disebabkan oleh pemakanan yang kita makan... Jika uolls (perempuan)  masih  kelihatan letih walaupun sudah 4 inci solekan di muka, ini mungkin berpunca daripada makanan yang kita makan . Ayuh semak senarai di bawah iaitu makanan yang membuatkan anda nampak letih.(source info  from yahoo) 

Garam 




Walaupun garam merupakan makanan wajib setiap hari, tetapi kandungan garam yang berlebihan boleh membuatkan kulit muka anda menjadi kering dan membuatkan seri muka anda agak tenggelam. Pilih alternatif natrium lain atau kurangkan pengambilan garam ialah jalan penyelesaiannya. 

Pemanis tiruan

 
Gula biasa boleh menggalakkan keradangan tetapi pemanis tiruan boleh menjadi lebih teruk jika tidak di kawal. Jika tidak, ia akan membuatkan wajah anda seakan membengkak. Pemanis tiruan mengandungi aspartame yang boleh mengakibatkan sakit sendi dan boleh membuatkan anda ketagih dengan gula atau minuman/makanan manis. Seelokknya, pilih gula semula jadi daripada buah-buahan atau sayur-sayuran. 

Makanan bergoreng 


Makanan bergoreng adalah musuh ketat anda! Makanan yang bergoreng penuh dengan minyak dan lemak yang bermakna ia akan membuatkan arteri kulit anda tersumbat dan mengeraskan sel-sel darah sekitar wajah. Hasilnya, kulit anda kelihatan kusam dan letih. 

Makanan pedas 

source pic google

Makanan pedas memang baik untuk metabolisma, tetapi tidak sesuai untuk kulit muka. Makanan pedas membolehkan kulit anda menjadi gatal-gatal dan kulit anda akan menjadi tidak sekata dan nampak sedikit lebih tua dari usia.

16 comments :

  1. nice sharing sys (: saya paling sukaaaa makan sambal tumis. memang feveret!! hahah. insyaAllah akan cuba kurangkan (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer la akak pun sama suka makan sambal gak... hihi

      Delete
  2. yeke..mun suka gile makann pedas..baru laju nak makan kalau pedas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup akak pun suka giler makan pedas hurm x kira la muka nak nampak letih pun janji puas makan...

      Delete
  3. Ptt la....nur ske pedas...suka sangat,
    Nice sharing

    ReplyDelete
  4. Saya suka pedas. Patut la nampak tua dah... hehehehe... thanks sharing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ek eleh leh hurm tua ke tak tetap akan tua muda bukan sampai ke tua ye dok?

      Delete
    2. Tapi saya nak tua ke muda... hahaha... boleh tak gitu?

      Delete
    3. mana blh pilih2 cik oi dah tertulis muda akan tetap tua kalau x nak tua tu dah melawan qada la pulak.....

      Delete
  5. oo,baru tau.....adeh,da la suka makan pedas ni,hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. majoriti rakyat malaysia suka makan pedas cer tgk org korea lagi kuat makan pedas tapi comey jer ....

      Delete
  6. adeh.. mkn fav.. goreng dan pedas -.-''

    ReplyDelete
  7. letih pon letih la asl kan dapat makan sedappp.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul betul letih blakang kira janji sedapppppp

      Delete

thanks for u`r comment