rectangular

Friday, 11 October 2013

Anak Lelaki Lebih Rapat Dengan IBU? kenapa??

Assalamualaikum
Sejahteralah ke atas kamu bagi yang membaca blog saya..


Wah tajuk entri hihi asyik2 pasal lelaki ja kan? Bukan apa selalu sangat saya tgk anak lelaki ni memang rapat giler dgn mak/ibu /mama kan? Macam la ngan my brothers... saya ada 3 org adik beradik lelaki yang sulung abang la yang 2 lagi 2 adik2 saya   hih so ketiga2 ni sume rapat ngan mak tapi saya ngan kakak kitaorg rapat ngan arwah  ayah lagi hihi.. tapi 2 dulu lah skang dah rapat la dengan mak. 

Sebenarnya x da istilah *jelouse * pun just mcm pelik la hihi , tapi dalam islam pun dah sebut secara Terang dan JElas kan? Bahawa *anak lelaki ni selamanya mempunyai tanggungjawab pada ibunya* so kepada perempuan2 kat luar sana yang dapat En suami yang merupakan *anak manja* emak kena la faham n terima  keadaan itu .. ..Anak perempuan lak bila dah berkahwin akan teralih arah dia kepada En Suami dan tanggungjawab seorang isteri lebih kepada suami kan? (kan syurga kat bawah kaki suami) 

Melalui kajian psikologi pun mereka melihat anak2 lelaki lebih tertarik kepada ibu dan anak perempuan lebih tertarik kepada ayah..ini maknanya memang benar la bukan sbab kita tgk ramai macam 2 tapi dah sah2 la betul kan?

Selalunya anak lelaki ni lebih cenderung berkongsi masalah dengan emak berbanding ayah.Selain itu juga emak juga lebih cepat dalam menghulurkan bantuan tidak kira la dari segi keewangan or aper2 masalah la, dan sebab itu lah anak lelaki ni  lebih rapat dengan mak berbanding ayah.

Kita semua sedia maklum kan yang anak lelaki ni keras kepala dan kebanyakkan emak2 akan memanjakan anak lelaki sebab mereka tidak mahu anak lelaki mereka akan memprotes diaorang dan tidak mendengar kata .

Lelaki yang manja dengan emak ni dah blh di kategorikan dalam lelaki "mommy boys" la alah macam entri sebelum  ni yang saya pernah tulis ...

Ada gak baiknya anak manja emak ni bukan apa dia kan selalu bermanja dengan emak dia so lelaki mcm ni akan lebih memahami perasaan perempuan, dan pandai untuk bermanja la kot..

Tapi keburukkan menjadi anak manja emak ni biasanya diorang ni tidak pandai nak buat keputusan sendiri dan akan bertanya dengan emak dia terlebih dahulu. (betul guys yang anak manja emak).Anak manja emak juga selalunya cepat merajuk, (macam adik2 saya huhu mengada2 ..)selain itu mereka juga dikatakan mempunyai sifat keras kepala dan tidak boleh untuk hidup susah dan sentiasa memerlukan sokongan seseorang... 
Source : Google

Entri ni ade gak saya cari kat google so ape2 yang saya tulis 2 bukan suka2 main hentam je ek jangan marah saya tau..  its just for info 



6 comments :

  1. anak perempuan pon sama gak... banyak yang rapat dgn mak. ayah kurg sikit la .. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer la x semua la tapi mostly begitu la yang anis nampak

      Delete
  2. adik laki saya pon sama..tp saya rapat dua2..heee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm.. kan selalunya lelaki rapat ngan emak kan?

      Delete
  3. ok..sy mgaku..sy anak emak =) he3..rapat dgn emak pn sbb sllu ada bersama sy..sng nk ajak berbual dan kadang2 nk mintak pape pn sng..sy rapat dua2..tp lbh pd mak la..tp mnja tu xdelah

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pa fais lelaki memang patut rapat ngan mak.. sebab tanguggjawab lelaki kepada mak ni sampai mati pun kena pentingkan emak lagi... hihi. betul tak apa yang kak bagitau ni/.

      Delete

thanks for u`r comment