rectangular

Friday, 8 November 2013

Wanita Terlalu Obses Dengan Kecantikan.....

Assalamualaikum.....

ha hari ni tetiba ja nak tulis pasal 'wanita obses dengan  cantik' ....bukan apa dah lama juga rasa nak menulis tentang entri ni .
Cantik? penting ke? macam cantik je , macam cantik je, macam cantik je. haha x de maksud nak perli sape2 pun ...

Semua perempuan mesti nak cantik mustahil la x da keinginan untuk jadi cantik,BETUL TAK? ha betul la tu contohnya diri saya sendiri hihi kalau mengadap cermin, ha mula la berangan 'kalau la muka aku ni 'perfect' means x de jerawat, kulit mulus, kulit lembab ha macam2la yang fikir time 2...ha betul tak ? pernah x uolls rasa macam saya rasa.?

 bagi saya cantik tu dah jadi satu 'keperluan'pula! ha kenapa saya cakap 'keperluan'?...Lumrah manusia sekarang, semua pandang kepada kecantikan. Macam dah terlalu menagungkan kecantikan pula, kalau yang x cantik jangan harap nak pandang ,
so macam mana perempuan sekarang x obses dengan kecantikan....kalau sekeliling kita terlalu pentingkan kecantikan bermacam2 lah yang terjadi ...

Ditambah pula dengan dunia yang semakin canggih... bermacam2 cara boleh dilakukan, yang penting ada duit...contohnya cosmetic laser surgery, botox injections, plastic surgery, eyelid surgery n others cosmetic surgery yang mencecah ribuan ringgit....sanggup kah? itu la yang dikatakan 'biar cantik asal papa' nak ke kita jadi sampai macam ni?

pada saya cantik 2 perlu tapi tak payah la sampai jadi obses hurm...cantik ni ada banyak definasinya ...contohnya  bagi kita dia 2 x cantik manapun tapi bagi org lain lak yang pandang  dia nampak cantik. Setiap dari kita Allah dah jadikan cantik n sempurna sifatnya, kecantikan seseorang itu berbeza2 macam yang saya bagi contoh tadi kita nampak x cantik tapi bagi orang lain cantik... so cantik itu subjektif terpulang kepada individu yang menilainya.

Kita nak cantik memang x salah tapi jangan la sampai melawan Hukum Allah, as a muslim banyak benda yang perlu diambil kira dalam 'mencantikan' diri kita.Kadang2 kita terlalu taksub hingga lupa halal dan haram sesuatu 'benda' yang kita nak buat. so berpada2 lah jangan sebab obses nak cantik lain pula yang jadi... kadang2 kita sendiri Lupa untuk bersyukur dengan apa yang diberi olehNYA...tepuk dada tanyala selera masing2 ......


12 comments :

  1. betol setakat tempek bedak 10kg ok lagi kan asalkan tak ubah kejadian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol 2 lieya.. biar bedak berkilo2 janji tau halal haram kan? ni semua benda nak di cucuk hurmmm

      Delete
  2. haha zaman skrg ni ppuan2 mmg obses dgn kecantikan.. lagi2 asek cerita diet diet diet.. nak kurus nak kurus nak kurus.. hahhahaa
    Apa2 pn kita bersyukur je lah dgn anugerah yang Allah dah berikan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu tak pe kak zaza hurm syukur je janji cukup sifat betul x? dia bagi dah cantik dah just tempek makeup je... hihi...

      Delete
  3. Yeahh, betul sgt tuu. Spatutnya kita bersyukur atas karunia Tuhan kan :)

    ReplyDelete
  4. Perempuan memang obses dengan kecantikan. Kadang-kadang lebih dipengaruhi oleh perasaan insecure diri. Sebab tu sebarang bentuk bisnes produk kecantikan, lebih mudah berkembang sebab perempuan mudah dipengaruhi jika diri berasa insecure. Hehehe

    ReplyDelete
  5. yer la kot hihi , tapi for me kalau org tu rasa dia cantik la kot tapi saya x cantik x tau la kan... hihi

    ReplyDelete
  6. ish akak ni...malu sally akak tulis pasal sally cantik...pastu lekat gmbr sally pulak kat entry..hahaha...

    *kesan keatas budak obses cantik :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. ar ar kan? hurm x pe (cpt sikit famous sally ) hihi

      Delete

thanks for u`r comment