rectangular

Friday 13 September 2013

Terdesak Dek Hutang......

Asssalamualaikum......
salam pagi jumaat.......hope semua sihat n bagi yang masih kurang sihat saya doakan cepat sembuh ok.... amin...



Hutang hmmm semua org punya hutang tidak kira la banyak atau sikit, ia tetap hutang yang perlu dibayar. Dalam islam hutang perlu dijelaskan even kita dah meniggal .....so the meaning is Hutang tidak boleh dibawa mati ...N tak digalakkan sangat pun untuk berhutang.Banyak macam mana pun kita kena bayar sebab apa? sebab sebelum kita  nak berhutang tak terpikir pulak mampu atau pun  tak untuk membayar balik....so bila dah berhutang baru *tersedar* yang sebenarnya kita belum lagi  mampu...
Bagi yang mempunyai hutang yang banyak , keewangan mereka mungkin berada di tahap yang membimbangkan, sehinggakan mengganggu segala rutin harian mereka!!!
Hutang juga boleh menyebabkan anda kesempitan wang hampir setiap bulan. Terkadang kita sendiri  tidak sedar akan keburukan sebelum kita cuba untuk *berhutang*.Selain itu juga, kita sendiri  tidak pernah terfikir untuk  mengkaji dahulu tentang faedah atas faedah yang perlu di tanggungg. Setiap pinjaman yang dibuat mempunyai kadar faedah yang telah ditetapkan, jika kita sebagai peminjam terlewat untuk membayar hutang yang ditetapkan oleh pihak bank, faedah yang ada akan dinaikkan untuk setiap berapa hari yang terlewat dan hutang pula menjadi semakin bertambah dan bukannya semakin berkurang...

source:google

Disini anda mungkin lebih cenderung berdepan dengan 'tekanan/stress', selain itu kamu juga sukar untuk tidur lena setiap malam. Akibatnya kamu mudah menjadi sensitif dan hilang tumpuan terhadap sesuatu kerja yang anda lakukan.Hutang juga boleh mengakibatkan kesan sampingan diantara hubungan anda  dengan orang orang yang terdekat dengan anda .Tekanan/stress yang kronik boleh menyebabkan anda kehilangan tenaga dan sentiasa ingin bersendirian, keadaan ini terjadi akibat daripada bebanan hutang yang di tanggung.
Untuk mengurangkan tekanan/stress anda perlulah mengaktifkan diri anda seperti bersenam dan berjoging. Amalan ini juga dapat membantu mengawal perbelanjaan serta dapat mengurangkan kebimbangan anda terhadap beban hutang .So BERHUTANG itu boleh tapi ia tidaklah digalakan di dalam islam, tetapi...... bukan semua orang mampu kan ? jadi berhutang  itu boleh tapi janganlah sampai membebankan diri kita sendiri, seperti kata pepatah 'ukur baju di badan sendiri'.Fikir-Fikirlah sebelum berhutang........

11 comments :

  1. paling takut kalau berhutang

    done follow sini no. 18
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang@gmail.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiter dah join n follow die pun hehe . thanks 2 u k...

      Delete
  2. tapi kan, selagi penghutang tak bayar kepada pemiutang dan pemiutang tak memaksa, selagi tu pemiutang akan dapat pahala..i used to hear this. tapi sebaiknya dah berutang kene jelaskan lah kan..:)

    ReplyDelete
  3. ha ar memang macam 2 la tapi lebih elok x yah la hutang if mampu, sama mcm pakai credit card la...better guna cash kan?

    ReplyDelete
  4. stakat ni alhamdulillah lg..
    mmg kne jauh hutang nie..
    kalu duk dkat2 mmg botak kapla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ya ka? bagus lah cam 2 kalau x perlu sangat x yah lah hutang2 ni membebankan ja....

      Delete
  5. Replies
    1. ha dah start membayar blom.... nanti blacklist lak huhu

      Delete
  6. erkkk..hutang la pling sy tkot :( cmnelah nk mati esok2..hmm hrap sgt lpas ni nk byar semuanya..ptptn pn xhbis lg byar..hu3..ada 8k lg..

    ReplyDelete
  7. ha ar kan... x pe keje rajin2 ek byr balik ape yang patut k :)

    ReplyDelete
  8. credit card tu mmg terlebih2..sy belum nampak lagi kelebihan menggunakan credit card yang sampai kita perlu sangat guna..sbb rasa kalau nak buat pay ment transaction pun boleh guna pay pal kan..m not really sure about this..apapun, yes true indeed tak perlu berhutang that's the best.:)

    ReplyDelete

thanks for u`r comment