rectangular

Thursday, 26 September 2013

Tips untuk menambah ketinggian secara semulajadi

Source Extracted from : yahoo- Dapat mencapai sesuatu di rak yang tinggi tanpa perlu berdiri di atas bangku sangat memuaskan bukan? Ketinggian adalah faktor penting yang menentukan personaliti keseluruhan individu. Walaupun rendah tidak menjejaskan keupayaan seseorang individu, ia adalah satu hakikat bahawa orang tinggi sering menjadi perhatian. 

Jadi, bagaimana untuk menambah ketinggian secara semulajadi? Kira-kira 20% atau lebih daripada ketinggian badan kita bergantung kepada persekitaran, aktiviti dan pemakanan. Oleh itu, kita boleh meningkatkan ketinggian kita dengan secara semulajadi dengan mengikut beberapa perkara dalam kehidupan seharian kita. 

Tidur yang cukup

Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa badan kita membesar dan menghasilkan tisu ketika kita berehat. Tidur yang betul dan cukup adalah benar-benar penting dalam badan yang semakin meningkat. Ia dipercayai bahawa hormon pertumbuhan manusia dihasilkan secara semulajadi dalam badan kita semasa gelombang bunyi yang perlahan semasa tidur. Pertumbuhan kanak-kanak dan remaja perlu mempunyai sekurang- kurangnya 8 - 11 jam masa tidur setiap malam untuk mencapai ketinggian maksimum. Di samping itu, mandi air panas sebelum tidur boleh meningkatkan kualiti tidur. 

Senaman yang kerap dan bersukan

Salah satu cara terbaik untuk meningkatkan ketinggian secara semulajadi adalah fizikal yang sihat dan aktif sebagai kanak-kanak. Senaman dan aktiviti sukan meningkatkan ketinggian. Apabila anda aktif , badan anda memerlukan nutrien yang lebih sihat dan kesannya, peningkatan dalam pengambilan nutrien dalam pertumbuhan. 

Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti sukan seperti berenang, senamrobik, tenis, kriket, bola sepak atau beberapa senaman regangan adalah cara yang baik untuk memastikan badan kita semakin membesar. Otot akan mempertingkatkan prospek pertumbuhan di samping pembersihan dan detoksifikasi badan kita melalui berpeluh. Oleh itu, pastikan senaman atau sukan sebahagian daripada aktiviti-aktiviti harian kita. 

Yoga

Yoga adalah cara yang baik dan agak kurang tekanan bagi menambah ketinggian secara semulajadi. Beberapa pergerakan yoga akan memudahkan pengeluaran hormon yang mendorong pertumbuhan dalam badan. Tambahan pula, latihan regangan yang terlibat dalam yoga juga menguatkan otot dan memperbaiki postur badan juga. 

Mengekalkan postur yang betul

Perhatian perlu diberi ke arah mengekalkan postur yang betul dari zaman kanak-kanak lagi. Perkara-perkara mudah seperti duduk tegak di kerusi, pastikan bahu lurus, dagu tinggi, dan tulang pinggul betul ketika berjalan atau berdiri benar-benar boleh memberi kesan yang baik ke atas ketinggian anda. 

Bahkan juga, tulang belakang yang lurus dan kuat adalah sangat penting dalam pertambahan ketinggian anda. Mempunyai bantal yang empuk dan tilam yang mesra badan adalah sama penting dalam menjaga tulang belakang anda supaya selesa. Postur badan yang baik membuat anda kelihatan tinggi , bijak dan yakin. 

Diet seimbang
source pic : google

Diet yang seimbang adalah amat penting untuk mendapatkan nutrisi yang betul. Justeru itu, anda disarankan untuk menjauhkan diri daripada memakan makanan ringan. Badan anda memerlukan semua vitamin dan mineral untuk berkembang dengan ketinggian maksimum anda. Antaranya: 

• Vitamin D dan protein membantu dalam mencetuskan hormon pertumbuhan dan dikehendaki untuk pertumbuhan gigi dan tulang. Contoh makanan seperti keju, putih telur dan tauhu. 

• Pengambilan zink juga sangat penting kerana kekurangan ini boleh membawa kepada pertumbuhan terbantut pada kanak-kanak. Contoh makanan seperti asparagus, tiram dan kacang. 

• Kalsium diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang. Ia terkandung dalam produk tenusu dan sayur-sayuran hijau. 

Sistem imun yang kuat
Beberapa penyakit yang menyerang kanak-kanak juga boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut. Walau bagaimanapun, ini boleh dielakkan dengan imunisasi biasa dan mengambil banyak vitamin C yang terdapat dalam buah-buahan sitrus seperti oren, anggur dan lemon. Sistem imun boleh dikukuhkan lagi dengan makan makanan yang segar dan elakkan makanan yang diproses dan hidrogenasi seperti marjerin. 

Elakkan faktor yang membantutkan pertumbuhan
Mengambil dadah dan alkohol pada usia muda boleh menjadi sangat berbahaya dan boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut serta menghalang anda dari mencapai ketinggian maksimum anda. Seperkara lagi, pengambilan kafein harus dihadkan terutamanya di kalangan kanak-kanak untuk memastikan mereka tidur dengan nyenyak dan teratur. Selain itu , steroid juga telah didapati menghalang pertumbuhan tulang pada kanak-kanak muda yang mana boleh menjejaskan ketinggian mereka

14 comments :

  1. hihi....bab tidur tu rasanya dah terlebih cukup:) tak tinggi2 pun kak...heee

    ReplyDelete
  2. yoga org islam xleh buat la anis ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ar ar tau tapi x sempat nak tulis hehe thanks

      Delete
    2. sebab yoga ni wujud sejak sebelom masihi dan merupakan cara org beragama hindu mendapat ketenangan dan kemuncak nya penyatuan diri dengan tuhan. pastu gaya dan bentuk yoga tu seniri memang ada unsur keagamaan dan boleh memesong kan akidah... berkemungkinan masa kita tengah buat tu syaitan akan masuk mula berbisik kat kita . tak pasal terpesong akidahhh.. ^_^

      Delete
  3. kalau kita ni dah remaja dalam umur 25..adakah tumbesaran kita masih berjalan??? mngekalkan postur tubuh badan yg btol 2..susah btol bg sy hu..sy rsa mcm cpat lenguh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm 2 maksudnya imun kamu lemah cer try amik supplement my b its work....

      Delete
  4. boleh lagi ke nak tinggi ni? huhu

    ReplyDelete
  5. cx da tkleh tinggi dah sbb gigi bongsu sume dah tumbuh. hahahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm yer la tgu gigi bongsu patah nanti tinggi la balik kan? hihi

      Delete
  6. oh..yoga pon boleh? kene start yoga nih..khikih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yoga x blh lukman untuk kita org islam sory akak aware tentang 2, terlupa , tapi memang dah dijalankan kajian oleh jabatan agama islam yang yoga x blh untuk muslim sebab pergerakkan yoga ada ciri2 yang bertentang degan islam....sory ek ....akak lalai ....

      Delete

thanks for u`r comment