rectangular

Saturday 28 September 2013

Jadoh Yang Lambat....

Assalamualaikum......
Tiba - tiba ja hari ni nak tulis pasal soal jodoh lambat/lambat kahwin. Bukan apa dalam famili saya pun ada jg yang lambat dapat jodoh ni, tgk kepada kerja ok ja kerja tetap , gaji mahal , ada semua tapi bila tanya jawapannya 'jodoh x sampai lagi' ..Mungkin dlm hati terigin nak berkahwin tapi mungkin ada yang tersirat  yang kita sendiri  x tahu kan? Jadi jangan la kita bersangka buruk tentang mereka yang lambat dapat jodoh ni.



Sebab lambat kahwin ni bukanlah sesuatu yang menggembirakan.. walaupun cool macam mana pun orang bujang, hatinya tetap akan terguris bila disindir oleh ahli keluarga mahupun rakan2 selagi belum berkahwin.. apatah lagi dengan peningkatan umur walaupun kehidupan dah serba stabil



Bila tengok orang berkeluarga, tengok orang dukung anak, tengok orang perempuan mengandung dsb, hati seorang lelaki mahupun wanita akan menjadi sayu. Lalu terbayanglah di kotak fikiran, betapa bahagianya kalau punya keluarga sendiri. ada anak untuk didukung, ada isteri untuk bermanja, ada suami untuk mengada2.. semua bayangan indah ini akan hadir bila ada masa2 terluang. Bukan setiap masa orang berangan. hanya mereka2 yg takde kerja nak buat je yg kuat berangan (walaupun dah bekerja, kadang2 ramai yg lagi banyak mengelamun berbanding sibuk buat kerja).

Sebab itu, biasa kita dengar mereka2 yang andalusia (anak dara lanjut usia) mempunyai jawatan tinggi, kedudukan kewangan yang mantap, ada rumah besar, ada kereta besar  dan segala kebesaran yang ada. Begitu juga dengan antelusia (anak teruna lanjut usia), ramai juga yang dah mempunyai kerjaya yang stabil, tapi masih tercari2 teman hidup.


Bukan soal cerewet yang menjadi perbahasan, sebaliknya soal bersederhana dalam pemilihan itu perlu diperhatikan. Jangan bersikap terlalu berhati2 sehingga menjadi paranoid.Terlalu takut sehingga tak sanggup nak melangkah setapak ke depan dalam perhubungan. Lebih rela menutup pintu hati selagi tak berjumpa dengan seseorang yang sempurna dalam segenap segi, sedangkan hakikatnya kita sendiri tahu yang tiada manusia pun yang sempurna pasti akan ada kekurangan di sana-sini.

Akibat terlalu mencari kesempurnaan, maka seseorang itu tidak akan berjumpa dengan pasangan yang sesuai dengan kehendaknya.. bahkan mereka yang dah berkahwin pun akan rasa tak bahagia sebab telah mengetahui buruk baik pasangannya berbanding semasa bercinta (yg kebanyakannya hanyalah lakonan semata).


Nak sangat kesempurnaan pada pasangan, tapi tak sedar diri sendiri pun banyak kekurangan.
Begitu juga jangan terlalu bermudah2 dalam memilih pasangan... asal ada orang mengorat je, terus tersangkut.... tak kira dah latar belakangnya, akhlaknya, pegangan agamanya dsb.. kena memilih juga mana yang terbaik untuk dijadikan pasangan. Sebab tu ulama berpesan, kalau kita nak mencari pasangan, tanamkan dalam fikiran yang kita bukan setakat nak cari teman hidup, sebaliknya nak mencari ibu atau bapa kepada anak2 kita yang bakal dilahirkan nanti. Kalau kita tersilap pilih, bukan diri kita saja yg akan hidup menderita, bahkan zuriat kita akan turut merasainya.

source pic : google
Sebab itulah, persoalan jodoh ini kita kena banyak bersabar dan redha.. disamping kita berharap kepada Allah s.w.t. semoga diberikan jodoh yang terbaik buat kita. Tak kira la sama ada jodoh yg baik itu adalah jodoh yg bujang, mahupun jodoh yang datang sekali dengan pakej (pakej anak2 atau pakej madu). Bila kita banyak bersabar, fikiran kita akan menjadi tenang dan lapang.. bila fikiran dah lapang, mudahlah untuk kita membuat keputusan yang matang. Kalau kurang sabar dalam mencari jodoh, kita akan serabut fikiran dan seterusnya akan mengambil tindakan terburu2.. akhirnya, kita sendiri yang akan menanggung akibat daripada kesilapan kita sendiri.
Bagi mereka2 yang lambat bertemu jodoh, janganlah bersedih dan janganlah risau.. hidup bujang pun banyak kelebihannya. Walaupun kita dok nampak yang orang tak berkahwin itu banyak kekurangan, percayalah, orang yg berkahwin juga ada banyak kekurangannya. Orang berkahwin biasanya kekurangan masa untuk diri sendiri sebab terpaksa nak bahagikan masa dengan keluarga.. jadi, sebaik dah berkahwin, aktiviti bujang seperti melepak kat kedai mamak bersama kawan2 pun terpaksa dikurangkan... sehingga kadang2 ada yang tersenyum sorang2 tatkala mengelamun bila teringatkan betapa bahagianya hidup masa bujang dulu.. 



Jadi, selagi belum bertemu jodoh, nikmatilah hidup ini dengan sebaiknya.. kita hidup atas dunia ni pun bukannya lama mana.. entah2 kejap lagi dah pupus.. jadi, selagi ada masa, gunakanlah dengan sebaiknya untuk menuntut ilmu dan menambahkan amal. InsyaAllah, sekiranya kita tak bertemu jodoh di dunia, kita pasti akan berkahwin juga di dalam syurga nanti (Allah akan kahwinkan kita dengan sesiapa saja yg kita teringin nak kahwin)



Jadi, janganlah berasa rendah diri sekiranya belum bertemu jodoh.. begitu juga dengan mereka yg sudah berkahwin, janganlah takbur dan riak dengan jodoh yg kita ada.. sbb bila2 masa je Allah boleh tarik nikmat tersebut, dan akhirnya kita pulak yang hidup menjanda / menduda.. masing2 bersyukurlah dengan apa yang ada dan berdoalah banyak2 semoga Allah mengekalkan nikmat yg ada dan menambahkan lagi nikmat yg lain. Tak perlu nak pandang rendah pada orang lain dengan menyindir2 dan mengeluarkan kata2 yang mengguris hati mereka. Sebab bila hati seseorang terguris dengan kata2 kita, itu tandanya kita telah menzalimi dirinya..

4 comments :

  1. pada pandangan saya plak , hati saya sudah pon kering. tak kisah kawen ke tak kawen dah langsung tak tergugat dgn pertanyaan dan kebahagiaan org lain ^_^ biar Allah sahaja yang menentukan segala nya ...

    ReplyDelete
  2. no comment , hannis faham x pe sabar je Tuhan kan ada :)

    ReplyDelete
  3. moga2 jodoh mun cepatla sampai..hikhik

    ReplyDelete
  4. ha ar kan kahwin muda ni elok anak cerdik hehe org cakap bukan akak yang cakap

    ReplyDelete

thanks for u`r comment