rectangular

Friday 27 September 2013

Jauhi Sifat *Riak*

Assalamualaikum,,,,,
salam jumaat semua .....diharap u alls lebih  baik dari hari  semalam....
Memandangkan hari ini hari jumaat saya teringin pula nak menulis tentang *sifat riak* yang ada dalam diri kita. Nampak atau tidak itu terletak pada diri masing2.Tapi kebanyakkannya  daripada kita memang secara terang terangan menunjukkan sifat riak tersebut.


Apa saja sifat yang boleh mendatangkan keburukan, kebinasaan atau kecelakaan dalam hidup seseorang, ia boleh dianggap sebagai penyakit. Perbuatan riak dianggap satu daripada penyakit rohani dan Islam memandangnya sebagai wabak yang mengancam kemurnian akidah orang Islam. Di kalangan orang Islam riak masih wujud dalam kehidupan hari ini walaupun sifat dan perbuatan itu dibenci Allah S.W.T.


Ulama ada berpendapat riak adalah sifat yang tidak baik diamalkan oleh orang Islam. Dalam Islam, riak adalah sifat yang cukup keji kerana ia boleh membinasakan segala kebaikan yang pernah dilakukan selama ini dan merosakkan pahala amal soleh seseorang. Sifat riak sebenarnya boleh dihindari dengan memperkuat atau mempertingkatkan iman dan hati sentiasa takut akan azab dan seksa Allah di akhirat nanti.

Secara mudah kita simpulkan bahawa riak adalah perbuatan yang semata-mata untuk mengharapkan sanjungan, pujian atau penghormatan daripada orang lain. Hal ini amat bertentangan dengan kehendak Islam yang sentiasa menyeru umatnya agar beramal atau melakukan perkara kebaikan dengan hati penuh keikhlasan dan mengharapkan keredaan Allah
source pic : by google


 Setiap dari kita kadang2 tidak terlepas dengan sifat riak secara tidak sedar. Kadang2 saya ada juga terlihat di post2 fb atau aplikasi terkini  seakan mahu menunjuk2 apa yang mereka ada .*cthnya : jika mempunyai gadjet yang terbaru, mempunyai handphone baru, membeli barang kemas atau sebagainya * Perlukah semua itu? Tepuk dada tanyalah hati.....Perlukah untuk menunjuk2 ? Mungkin bagi sesetengah orang niatnya cuma untk berkongsi tapi dalam masa yang kita telah membuatkan orang yang tidak berkemampuan berkecil hati. Tidak perlulah kita menunujuk2 apa yang kita ada, sepatutnya kita  bersyukur dengan kelebihan yang kita ada. Saya menulis atas apa yang saya lihat dan menulis untuk mengingatkan diri saya  supaya tidak tergolong dalam golongan *orang yang riak* ..... 



4 comments :

  1. yes! betol tu xdak guna nya dok riak ,, org bukan nya suka pon menyampah ada la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau x pa kadang2 dlm fb 2 yang depa duk post bersepah pic nak menunujuk2

      Delete
  2. betul tu..kena slalu ingatkan diri sendiri supaya jangan riak..kadang2 kita xsedar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer la cik mun akak pun sama takut gak dalam x sedar hehe

      Delete

thanks for u`r comment